Стратегія розвитку кафедри
СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ
кафедри обліку, оподаткування, публічного управління та адміністрування
Криворізького національного університету
1. Обґрунтування необхідності започаткування стратегії розвитку
Створення кафедри, яка на той момент мала назву обліку, аудиту і фінансового аналізу, відбулося 01.07.2003 року на базі кафедр економіки, організації та планування гірничої промисловості (рік заснування - 1956), економіки промислового виробництва та будівництва (рік створення - 1983), які у свою чергу здійснювали поглиблену економічну підготовку студентів технічних спеціальностей університету, а з 1995 року - економістів за напрямом підготовки економіка та підприємництво.
15.06.2013 року кафедра обліку, аудиту і фінансового аналізу була реорганізована у кафедру обліку, аналізу, аудиту та адміністрування підприємств гірничо-металургійного комплексу.
А 01.09.2016 року кафедра обліку, аналізу, аудиту та адміністрування підприємств гірничо-металургійного комплексу була перейменована у кафедру ОБЛІКУ, ОПОДАТКУВАННЯ, ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ (Наказ №292 від 24.06.16).
Кафедра має ліцензію на підготовку бакалаврів і магістрів денної та заочної форм навчання зі спеціальностей:
071 «Облік і оподаткування»;
281 «Публічне управління та адміністрування».
З листопада 2022 року затверджено ОПП за спеціальністю «Маркетинг» для підготовки здобувачів віщої освіти за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти.
Особливостями освітніх програм цих спеціальностей є те, що програми акцентовані на підготовку висококваліфікованих фахівців, які володіють глибокими знаннями, а також загальними та спеціальними компетентностями у відповідній галузі, що реалізується їх практичним та ефективним застосуванням в напрямах роботи за обраною спеціальністю.
Підготовка бакалаврів та магістрів на кафедрі ООПУА орієнтується на формування освіченої, грамотно розвиненої особистості, здатної до постійного оновлення набутих знань, професійної мобільності та швидкої адаптації до змін і розвитку в економічній, соціально-культурній сферах, системах управління та організації праці у державній службі, на підприємствах різних форм власності та сфер господарювання.
Науковий потенціал кафедри складають 8 штатних науково-педагогічних працівників, із них: 2 доктори наук, професори, 6 кандидатів наук, доцентів.
Головним завданням кафедри є підготовка висококваліфікованих фахівців економічного профілю на принципах міжнародної мобільності з розумінням особливостей функціонування світових тенденцій і досконалим знанням способів розв’язування складних управлінських завдань і проблем, які здатні приймати відповідні аналітичні та управлінські рішення у сфері управління або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій в умовах невизначеності, готових до активної творчої професійної і соціальної діяльності; які прагнуть самостійно здобувати нові знання, контролювати і коректувати зроблене та здатні вирішувати дослідницькі й управлінські завдання та проблеми функціонування економічних систем різного рівня; вміють оцінювати історичні і сучасні процеси, проблеми в житті країни, тенденції світового розвитку; мають високі моральні якості (в тому числі дотримуються кодексу професійної етики); володіють навичками організаторської та управлінської діяльності; вміють ухвалювати професійні рішення з урахуванням соціальних і економічних наслідків.
Основними напрямами діяльності кафедри ООПУА є навчально-методична, науково-дослідна, виховна та профорієнтаційна робота, а також розвиток міжнародних зв’язків.
Основна увага співробітників кафедри зосереджена на забезпеченні навчального процесу на високому професійному рівні (читання лекцій, проведення семінарських, практичних занять у формі ділових ігор, кейсів та тренінгів), підготовці навчально-методичних комплексів (навчальних програм, підручників, посібників), що стосуються викладання різноманітних теоретичних та прикладних аспектів роботи майбутніх фахівців, у т.ч. у двомовному контенті з використанням англійської мови. Наразі активно продовжує впроваджуватися дистанційне навчання із застосування новітніх технологій.
Члени кафедри активно стежать за сучасними подіями економічного життя міста та регіону, проводять ґрунтовні наукові дослідження, виступають організаторами їх апробації у формі науково-практичних конференцій різного рівня, конкурсів наукових робіт, готують рецензії та відгуки, надають експертні оцінки стосовно розвитку як сучасної економіки в цілому, так і окремих її аспектів, в тому числі на замовлення місцевих органів виконавчої влади, окремих суб’єктів господарювання.
Заслуговують на увагу кафедральні наукові дослідження у галузі державного управління економічним розвитком підприємств, організацій, установ (ініціативна науково-дослідна робота «Публічне управління та адміністрування у сферах обліку й оподаткування з урахуванням змін економічного стану суб’єктів господарювання» (РК №0118U006692, науковий керівник теми – к.е.н., доцент Адамовська В.С.), затвердженої рішенням вченої ради факультету економіки та управління бізнесом Криворізького національного університету (протокол № 3 від 26.12.2018 р.).
Також про наукове співробітництво кафедри ООПУА з організаціями та підприємствами міста свідчить виконання госпрозрахункової НДР «Оцінювання ймовірності ліквідації підприємства та її вплив на фінансовий потенціал», квітень 2020 р. (номер Державної реєстрації 0120U102268 Буркова Л.А., Шура Н.О., Адамовська В.С.).
У 2022 н.р. розпочато роботу над виконанням ініціативної науково-дослідної роботи «Обліково-аналітичне та фінансово-економічне забезпечення економічної безпеки в умовах реформування публічного управління (рівень підприємств, регіонів, держави)» РК№ 0122U200786.
Також за результатами досліджень, які проводяться викладачами кафедри видано монографію «Аналіз і прийняття рішень для зміцнення економічної безпеки (у сферах обліку, оподаткування, маркетингу, фінансів, менеджменту трудових ресурсів та публічного управління на рівні підприємств, регіонів, держави)» за ред. В. Я. Нусінова, Є. В. Міщук.
Викладачі кафедри беруть активну участь у міжнародних стажуваннях та наукових конференціях. Зокрема, з 2021 року кафедра проводить International Conference on Relationship between public administration and business entities management, разом із ТОВ «Науковий центр інноваційних досліджень» (Таллінн, Естонія).
У листопаді 2022 року по квітень 2023 рокі викладачі кафедри пройшли наукове стажування (підвищення кваліфікації) на базі ТОВ «Науковий центр інноваційних досліджень» за напрямом «PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION & MARKETING: SYNERGY FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT» («Публічне управління і адміністрування та маркетинг: синергія задля сталого розвитку»).
Кафедра активно співпрацює зі стейкхолдерами, іншими закладами вищої освіти, громадськими організаціями тощо, про що свідчать заключені меморандуми та договори про співпрацю.
Велика увага на кафедрі приділяється виховній та профорієнтаційній роботі зі студентами та майбутніми абітурієнтами.
Необхідність створення стратегії розвитку кафедри визначається потребою реформування основних аспектів освітньої та наукової парадигм діяльності кафедри відповідно до Закону про вищу освіту; врахуванням сучасних запитів ринку праці; потребою в орієнтації на європейські науково-освітні аналоги, що є вимогою до кожного структурного підрозділу Криворізького національного університету, з метою підвищення його рейтингу. Так, у додатку 1 представлені цільові показники Університету, яких необхідно досягти кожним структурним підрозділом, зокрема, кафедрою ООПУА.
2. Прогноз тенденцій розвитку кафедри
На майбутнє планується суттєве розширення та поглиблення діяльності кафедри. Наразі діяльність кафедри будується відповідно до положень Закону України «Про вищу освіту» (зі змінами та доповненнями), Статуту Університету, Стратегії розвитку Криворізького національного університету на 2020-2025 роки, Положенням про структурні підрозділи, Положення про організацію освітнього процесу у Криворізькому національному університеті та іншими нормативними документами ЗВО. Передбачається, що у подальшому кафедра вибудовуватиме стратегію своєї роботи, спираючись як на вітчизняну класичну, так і світову новітню методології викладання у вищій школі, що одночасно узгоджуються з ключовими постулатами наукової школи Криворізького національного університету.
Викладацький склад кафедри зорієнтований на організацію та проведення роботи, що базується на засадах:
1) поглиблення знань та компетенції майбутніх фахівців через високий особистісно-професійний потенціал викладачів кафедри;
2) постійний творчий пошук шляхів вдосконалення професійної та морально-етичної підготовки фахівців;
3) взаємодія та співробітництво, яке реалізується на рівні кафедри між викладачами та студентами; між кафедрою та іншими підрозділами університету; на всеукраїнському та міжнародному рівнях: розвиток партнерського співробітництва з відповідними кафедрами інших ЗВО, науково-дослідними установами та організаціями, органами державної влади та місцевого самоврядування, громадськими організаціями
До сильних сторін та можливостей кафедри ООПУА можна віднести:
– наявність висококваліфікованого професорсько-викладацького складу, результати професійної активності якого відповідають пунктам ліцензійних умов (понад 5-7 пунктів у більшості викладачів);
– наявність двох акредитованих освітніх програм підготовки за її бакалаврським і магістерським рівнями;
– досвід проведення викладами навчальних тренінгів в органах місцевого самоврядування;
– співпраця у проведенні спільних науково-практичних, культурних та інших заходів з виконкомом Криворізької міської ради та районними у масті радами;
– проведення занять з використанням сучасних інформаційних засобів та технологій;
– проведення занять з використанням англійської мови;
– багаторічний досвід організації та проведення Всеукраїнських та Міжнародних науково-практичних конференцій;
– наявність власно розроблених навчальних посібників, монографій;
– значна кількість підготовлених призерів до участі у ІІ турі Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт, а також Олімпіад;
– наявність договорів про співпрацю з провідними підприємствами, організаціями та установами міста в рамках реалізації практичної підготовки здобувачів вищої освіти;
– охоплення нормативних та вибіркових дисциплін підготовки здобувачів вищої освіти онлайн-курсами;
– та інше.
У перспективі планується розширення можливостей для участі у міжнародних програмах студентського обміну, співпраці з закордонними закладами освіти для отримання студентами подвійного диплому, розширення форм практичної підготовки студентів в рамках реалізації проектів дуальної освіти, розширення міжнародних зв’язків, укладання договорів про співпрацю з іноземними закладами вищої освіти, наявний потенціал щодо публікування викладачів у виданнях, які індексуються у науково-метричних базах Scopus та Web of Science, створення можливостей для диверсифікації освітніх програм у відповідь на запити ринку праці.
До слабких місць роботи кафедри слід віднести:
- спадаючу динаміку контингенту здобувачів вищої освіти внаслідок зменшення кількості випускників шкіл через демографічну кризу, епідемію COVID, через воєнний стан, що впливає у цілому на обстановка в країні, так як наслідок, спричиняє появу малочисельних груп студентів;
- скорочення чисельності бюджетних місць та відтік абітурієнтів до столичних навчальних закладів;
- зростання середнього віку докторів та кандидатів наук;
- недостатній рівень забезпечення навчально-наукового процесу сучасними програмними засобами та оновлення матеріально-технічної бази.
3. Концепція розвитку кафедри
Орієнтиром концепції розвитку кафедри є високий рівень вимог до викладання всіх навчальних дисциплін, висока професійна та загально-наукова підготовка професорсько-викладацького складу, високий рівень та культура подачі матеріалу, спонукання до активного, творчого засвоєння знань студентами, чому має сприяти відповідна практика читання лекцій, проведення практичних занять, запровадження у навчальний процес інноваційних методик викладання, залучення фахівців-практиків.
Концептуальна ідея розвитку кафедри полягає у виконанні нею основної подвійної функції: навчально-методичної та науково-дослідницької, де об’єднавчою ланкою виступає педагогічний чинник роботи викладача зі здобувачами вищої освіти. Ключовою компонентою концептуального спрямування кафедри є усвідомлення подальшої діяльності, яка націлена на забезпечення передових позицій Криворізького національного університету в національних та світових рейтингах закладів вищої освіти.
Важливою концептуальною складовою роботи кафедри залишається патріотичне виховання студентства та підготовка майбутніх високопрофесійних фахівців, які здатні успішно захищати національні інтереси України.
Основна мета кафедри – задоволення зростаючого попиту сучасного суспільства на підготовку фахівців високої кваліфікації, які мають фундаментальні знання з економіки та управління, володіють концептуальними знаннями, базовими уявленнями щодо вибору методології аналізу підприємства будь-якої форми власності), установи, організації як системи, розроблення та опрацювання його процедур, володіють сучасними знаннями щодо діагностики конкурентного середовища, щодо моніторингу стану й становища підприємства на ринку, та набули практичних навичок з використання методик облікових та аналітичних дисциплін, основ маркетингу, у т.ч. інтернет-маркетингу.
Мета може бути досягнута на основі:
• просування необхідних європейських стандартів у галузі вищої освіти, зокрема щодо розробки навчальних планів, співробітництва між освітніми закладами, схем мобільності та інтегрованих навчальних, дослідницьких і виховних програм;
• збільшення інтелектуального потенціалу та розвитку науково-дослідної бази кафедри, підвищення професіоналізму професорсько-викладацького складу;
• впровадження інноваційних методів організації учбового процесу, освоєння прогресивних освітніх технологій;
• формування кооперації із стратегічними партнерами.
Пріоритетним напрямом розвитку кафедри ООПУА є забезпечення високого рівня фахової підготовки здобувачів вищої освіти. Кафедра має стати основним центром якісної підготовки фахівців у сфері управління та адміністрування (у т.ч. публічного), провідним осередком науково-теоретичного та практичного дослідження сучасних економічних проблем на різних рівнях національного господарства шляхом накопичення інтелектуального капіталу професорсько-викладацького складу кафедри, формування корпоративних цінностей, створення позитивного іміджу кафедри та університету в цілому.
3.1. Навчально-методична робота кафедри
Виходячи із зазначеного, пріоритетними напрямами у роботі кафедри є:
1) розробка, модернізація та впровадження відповідно до стандартів вищої освіти на виклики сучасних вимог ринку праці, що стоять перед українською вищою школою, диверсифікованих освітніх програм за першим і другим освітніми рівнями підготовки здобувачів вищої освіти;
2) розвиток системи залучення роботодавців до формування освітніх програм та навчальних планів підготовки здобувачів вищої освіти;
3) удосконалення вже наявних навчальних робочих програм з метою узгодження зі змістовими стандартами європейського та світового освітнього простору;
4) створення сучасних навчально-методичних комплексів, які включають широкий спектр методичних рекомендацій та розробок, контрольних завдань, практикумів та практичних завдань («кейсів») тощо;
5) підготовку до видання підручників та посібників, монографій, статтей (як у фахових виданнях, так і тих, які індексуються у науково-метричних базах Scopus та Web of Science) з профільних навчальних дисциплін та інших публікацій з навчально-наукового спрямування кафедри;
6) удосконалення системи контролю за якістю вищої освіти, в тому числі шляхом запровадження системи онлайн-навчання, за проведенням аудиторних занять та атестацією здобувачів вищої освіти;
7) дотримання академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу;
8) запровадження інноваційних освітніх технологій підготовки фахівців, в тому числі системи дуальної освіти та створення умов для індивідуального навчання обдарованої молоді;
9) використання комп’ютерних технологій при викладанні навчальних дисциплін, зокрема перехід на мультимедійне супроводження більшості курсів навчального плану, які викладаються кафедрою;
10) використання сертифікованих програмних продуктів для викладання профільних навчальних дисциплін;
11) розробка заходів з реалізації навчання студентів за дистанційною формою;
12) більш активне та результативне залучення здобувачів вищої освіти до участі в конкурсах студентських наукових робіт та олімпіадах.
13) та інше.
3.2. Науково-дослідна робота кафедри
Пріоритетними завданнями науково-дослідної роботи кафедри є:
1) забезпечення своєчасного захисту докторських дисертацій викладачами кафедри; активізація та мотивація підготовки докторських дисертацій, своєчасне отримання вчених звань;
2) участь викладачів, докторантів і студентів у міжнародних та всеукраїнських наукових і науково-практичних конференціях, семінарах, круглих столах з проблем управління та адміністрування, у тому числі в державному секторі;
3) публікація результатів досліджень викладачів, докторантів і здобувачів вищої освіти кафедри у наукових фахових виданнях України та інших країн світу;
4) збільшення кількості публікацій співробітників кафедри у виданнях, які входять до наукометричних баз;
5) здійснення членами кафедри роботи щодо опонування кандидатських і докторських дисертацій, рецензування авторефератів, монографій, підручників і посібників, іншої навчально-методичної літератури;
6) розширення наукових зв’язків з партнерськими кафедрами українських та зарубіжних університетів;
7) активізація роботи студентських наукових гуртків кафедри з метою поглибленого вивчення новітніх технологій в економічно-управлінській діяльності;
8) більш активне та результативне залучення здобувачів вищої освіти до участі у міжнародних конкурсах наукових робіт і грантових програмах;
9) активізація роботи кафедрального сайту та сторінок кафедри в соціальних мережах з метою поширення наукових здобутків викладачів, докторантів, здобувачів вищої освіти;
10) продовження роботи щодо участі, організації та проведення щорічних науково-практичних конференцій за профілем кафедри;
11) активізація роботи з суб’єктами господарювання щодо укладення договорів на виконання науково-дослідних робіт, що фінансуються за кошти замовників;
12) наукове співробітництво з українськими та зарубіжними ЗВО та науково-дослідними установами з метою обміну досвідом наукової роботи, вивчення новітніх методик досліджень тощо;
13) щорічне проведення І етапу Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт та Олімпіад.
3.3. Міжнародні зв’язки кафедри
Одним з основних завдань кафедри є розвиток її міжнародного співробітництва. У цьому відношенні пріоритетними мають бути:
1) налагодження співпраці із зарубіжними закладами освіти з метою залучення викладачів, науковців, докторантів кафедри до виконання спільних міжнародних наукових проєктів. Зокрема, у напряму співпраці закладів вищої освіти й інших інституцій всього світу, які активно пропагують Євроінтеграцію України та мають науковців з публікаціями за тематиками Європейських студій, досвіду вивчення ЄС задля його адаптації в Україні.
2) забезпечення участі науково-педагогічних працівників кафедри в міжнародних наукових конференціях в Україні та поза її межами;
3) стажування науково-педагогічних працівників у зарубіжних університетах, установах, організаціях;
4) обмін освітніми програмами із провідними зарубіжними закладами вищої освіти в рамках реалізації програми подвійного диплому;
5) робота з організації міжнародної співпраці, зокрема для вирішення питання стажування викладачів у споріднених ЗВО:
3.4. Удосконалення та покращення матеріально-технічної бази освітнього процесу
Удосконалення та покращення матеріально-технічної бази освітнього процесу має здійснюватися в напрямку активізації використання інноваційних елементів, необхідних для досягнення високої якості освітніх послуг, що надаються кафедрою та забезпечення конкурентоспроможності випускників.
Основні напрями роботи:
1) забезпечення підключення всіх комп’ютерів кафедри та комп’ютерних класів, в яких викладаються дисципліни кафедри, до глобальних інформаційних ресурсів, що забезпечить доступ науковців, викладачів, здобувачів вищої освіти до новітньої інформації, до можливостей глобального освітнього простору;
3) забезпечення навчального процесу та науково-дослідної роботи ліцензованими комп’ютерними програмами;
4) регулярне поповнення бібліотечного фонду університету навчально-науковою літературою та фаховими виданнями;
5) та інше згідно з Додатком 1.
3.5. Виховна робота
Важливим компонентом реалізації стратегії розвитку кафедри є робота професорсько-викладацького складу із здобувачів вищої освіти, що спрямована на реалізацію наступних задач:
1) виховання у студентів національної свідомості, патріотичного ставлення до своєї держави та її інтересів, розвитку професійного інтелекту, широкого кругозору та ерудиції, позитивних моральних якостей та культури, дисциплінованості та організованості;
2) створення необхідних умов для ефективного розвитку студентського самоврядування, формування лідерів;
3) забезпечення і захист прав та інтересів студентів, зокрема тих, що стосуються організації навчального процесу;
4) забезпечення виконання студентами своїх обов`язків;
5) сприяння навчальній, науковій та творчій діяльності студентів;
6) сприяння створенню відповідних умов для проживання в гуртожитку та відпочинку студентів;
7) сприяння діяльності студентських гуртків, товариств, об`єднань, клубів за інтересами;
8) організація співробітництва зі студентами інших вищих навчальних закладів і молодіжними організаціями;
9) патріотичне виховання молоді;
10) сприяння формуванню високосвідомої, творчої, креативної, суспільно активної особистості.
3.6. Профорієнтаційна робота, співпраця з працедавцями та працевлаштування випускників
Профорієнтаційна робота кафедри ООПУА спрямована на забезпечення виконання ліцензійних обсягів прийому студентів.
Завданням організації роботи з професійної орієнтації є формування умов для свідомого, мотивованого вибору професії майбутніми абітурієнтами, що передбачає спілкування зі школярами із залученням активістів студентського самоврядування, успішних студентів усіх курсів та викладачів, співпрацю з працедавцями та випускниками, а також участь кафедри у ефективних рекламних заходах.
Основні напрями роботи:
1) постійне оновлення презентаційних матеріалів та відповідної сторінки сайту кафедри та в соціальних мережах, цільові виїзди в навчальні заклади, залучення школярів до наукових та виховних заходів кафедри;
2) інформування майбутніх абітурієнтів про можливості новітніх форм інтеграції студентів до світового освітнього процесу;
3) сприяння працевлаштуванню випускників шляхом якісного підбору та розширення баз практики, тісна співпраця з представниками міського та обласного фондів зайнятості;
4) створення на сайті кафедри сторінки для інформації щодо працевлаштування випускників;
5) розміщення рекламної інформації в друкованих джерелах (брошурах та буклетах) та у засобах масової інформації;
6) обов’язкова участь кафедри у таких рекламних заходах, як: дні відкритих дверей, презентації, спеціалізовані виставки і ярмарки, ювілеї чи пам`ятні дати університету і його співробітників, зустрічі випускників, конференції, дні кар’єри, ярмарок вакансій тощо;
7) використання стаціонарних зовнішніх носіїв (стіни, щити тощо), а також інтернет-ресурси для розміщення інформації про запропоновані освітні програми, наявність ліцензії, терміни навчання, співробітництво з іноземними навчальними закладами тощо.
3.7. Покращення кадрового потенціалу кафедри
Заплановано покращення якісних характеристик кафедри, що передбачатиме:
1) підвищення професійного рівня професорсько-викладацького складу кафедри за рахунок захистів докторських дисертацій;
2) підготовку наукових кадрів через докторантуру;
3) забезпечення виконання програми підвищення кваліфікації викладачів кафедри у відповідних установах та організаціях в Україні та за кордоном.
4 Механізми реалізації стратегії розвитку кафедри
Реалізація стратегії розвитку кафедри можлива завдяки інтеграції науки й освіти з підприємствами та установами, органами виконавчої влади, у розвитку зв’язків кафедри з провідними організаціями, які формують попит на випускників кафедральної спеціалізації, використанні всіх існуючих можливостей для інтелектуального, кадрового та матеріального забезпечення навчального процесу.
Механізми реалізації стратегії у вузькому розумінні відображаються у забезпеченні становлення та розвитку суспільно активної студентської молоді, яка поєднує у собі високу професійну компетентність дослідників та фахівців у галузі управління економічними процесами, у тому числі на державному рівні, вирізняється широкою ерудицією, духовністю, моральністю, патріотизмом і особистою відповідальністю.
Запропонована стратегія може бути успішно реалізована через:
– злагоджену та ефективну роботу співробітників кафедри з виконання зазначених у ній положень та оптимізацію навчально-виховного процесу;
– постійне підвищення викладачами кафедри свого професійного рівня, в тому числі, за рахунок участі у міжнародних програмах, тренінгах, майстер-класах та наукових семінарах;
– роботу викладачів кафедри у Спеціалізованих вчених радах по захисту кандидатських та докторських дисертацій;
– залучення викладачів кафедри до експертної роботи з поточних актуальних проблем економічного розвитку;
– ефективну співпрацю кафедри з іншими кафедрами університету, навчально-методичним відділом, Центром забезпечення якості вищої освіти, відділом міжнародних зв’язків, Центром сприяння працевлаштуванню студентів і випускників та іншими структурними підрозділами університету;
– співпрацю з іншими навчальними закладами для проведення спільних освітньо-наукових заходів;
– співпрацю з провідними підприємствами, організаціями, установами щодо організації проведення тематичних занять, майстер-класів, тренінгів та організації практики студентів.